Kysy
  • Miten tehdä helppo autopeli?

    Elikkä olisko mitää helppoa tapaa tehdä autopeli? Tarkotan että vois Google Sketchupilla tai sen tapasella piirtää auton ja peliympäristön?
    Sketchupia osaan hyvin käyttää.

    3d Pelinteko

3 vastausta

  • Itse asiassa pelien tekeminen on nykypäivänä yllättävän helppoa, itse tein ensimmäisen "pelini" noin 1,5 vuotta sitten (Eräänlainen First Person sandbox zombi mättö :D, jonka tein ihan vapaa-ajalla eli en työskentele peliteollisuudessa) . Taitoja minulla ei ollut ennen sitä kuin Gimpistä ja XTHML:stä, mitään itse koodaukseen liittyvää ei siis ollut. Matkan aikana taidot kuitenkin karttuivat ja opin JavaScriptiä, C++:aa ja Pythonia sekä muutamia muita kieliä ja 3D mallinnustakin suht paljon.
    Ei siis tarvitse osata lähes mitään kun aloittaa pelin teon varsinkin Unityllä, sille löytyy valmiita scriptejä vaikka millä mitalla ja niitä muokkaillessa sopiviksi muiden scriptien pohjalta, taidot karttuvat ja kaikki sujuu nopeammin.

    Muutama ohje:
    1. Helpoin/ilmainen tapa tehdä peli on tehdä mallinnukset Blenderillä, johon löytyy tuhansia ohjeita ja valmiita pohjia ympäri nettiä joita voi muokkailla oman maun mukaan.
    2. Äänitehosteet löydät erilaisilta tekijänoikeusvapailta sivuilta esim. hakusanoilla "royalty free soundeffects" ja niitä voit muokata esim. Audacityllä
    3.Tekstuureitakin löytyy tekijänoikeuksettomia kunhan jaksaa tarpeeksi etsiä
    4. Sen jälkeen itse pelin teet Unity:llä, jonka ilmaisversio riittää aivan hyvin yksinkertaisien ja vähän haastavempienkin pelien tekemiseen (puuttuu esim. soft shadows, joitan lightningeja yms muttei mitään elintärkeää, ellet halua pelistudiolaatua) Siihenkin löytyy monia ohjeita Youtubesta ja Unityn foorumeilta sekä ihan vain Googlettamalla.


    Unity on helpoin 3D engine aloittelijalle, koska monet sen toiminnoista kuten tietyt fysiikat, varjojen tasot yms. on koodattu valmiiksi scripteiksi jotka tulee vain aktivoida ja siihen löytyy monia oppaita.

    PS:Google SketchUpilla tehdyistä malleista ei saa peliä tekemälläkään on sen verran huonolaatuinen softa eikä lähes mikään (en tiedä tukeeko mikään) engine sen mallinnuksia.
    Erilaisen peliteko-ohjelmat (Axis Game Factory ym.) ovat kuraa ja niistä ei oikeasti opi mitään.

  • ensin pari vuotta opiskellaan koodausta esim c tai java-kieltä, tai pythonia, ja sitten sen perään pari lisävuotta multimediajuttuja ja joku "media-assistentin" tutkinto voi auttaa, ja sitten kun on ns. valmistunut täysiveriseksi koodaajaksi, työskennellään omien projektien parissa jonkun aikaa että koodaus on yhtä luontevaa kuin vaikka kahvin keittäminen

    sitten kun on omia ohjelmia ja pelejä vähän valmiina ja niitä voi demota muille, voi pistää hyviä cv:itä ja hakemuksia pienille pelifirmoille, ja ne mahdollisesti ottaa yhteyttää jos ne tarvitsevat koodaajia työhön

    pelien tekeminen on kuitenkin monen tekijän summa, vaatii 2D ja/tai 3D-grafiikkataitoja, äänijutut ja median toistaminen, ohjelmointi vaatii logiikkaa ja matematiikkaa, jne jne jne

    en tiedä tarkemmin mikä tuo google sketchup on, mutta enpä usko, että sitä kovin vakavesti otetaan isojen firmojen puolella, kyllä ne "perinteiset" ohjelmointikielet ja -taidot pitää hallita nykyäänkin

Suosituimmat aiheet

Lisää aiheita

Uusimmat tapahtumat palvelussa

Aktiivisimmat käyttäjät

Näytä koko lista