Kysy
  • Miten nykypäivän autojen akut tai autot ylipäätään kestää ajamattomuutta?

    Tuoreehko auto seisoo ajamattomana toista kuukautta, kukaan ei vaan käy ajamassa. Olen ehdottanut monelle, mutta aina löytyy joku syy, ettei käy. En voi asialle mitään, asun kaukana toisella paikkakunnalla. Varmasti sitä autoa olisi hyvä ihan auton kunnonkin puolesta välillä ajella.

    Kuulostaa ehkä tyhmältä kysymykseltä, mutta itsellä ei ole tietämystä akkujen lataamattomuussiedoista. Jossain sanotaan, ettei nykypäivän kosla lähde käyntiin enää parinkaan viikon ajotauon jäkeen, jossain taas, että pari-kolme kuukauttakin voi seistä. Ota siinä sitten selvää.

    Auto on nelisen vuotta vanha ja akku luultavasti alkuperäinen. Aiemmin ei ole ilmennyt käynnistysongelmia.

    akku Autot

6 vastausta

  • Kyllä sitä voi kuukausia seisottaa, mutta ensimmäisen kerran ajoonlähtiessä saattaa vaatia akun lataamisen. Akku ei kärsi ajamattomuudesta, mutta moottorille se voi aiheuttaa vahinkoa, kun epäpuhtaudet saavat rauhassa syöpyä kiinni. Uudet tuontiautot saattavat seistä satamassa pitkiäkin aikoja, jonka jälkeen ne revitään metrin hangessa -20 C pakkasella siitä pois ja luovutetaan asiakkaalle.

  • ^^ jos auto lähtee käyntiin, niin pitkä ajolenkki riittää lataamaan akun. Voit siis huoletta kokeilla auton käynnistämistä seuraavan kerran, kun pääset siihen käsiksi. Jos se ei lähde käyntiin, niin lataa akku. Jos käynnistäminen on tämän jälkeen vaikeaa, niin sitten vaan akku vaihtoon. On vaikeaa antaa akun kestosta mitään yleistä ohjetta, se riippuu paljon akusta itsestään.

  • Kiitos vastauksesta. Kauanko akku nykypäivän autossa (ajamattomana siis) yleensä säilyy sellaisena, että ajossa tapahtuva akun lataus riittää? Veikkaan vähän, että akun erillinen lataaminen on aivan mahdoton tehtävä, kun näyttää olevan ajaminenkin...

  • Kesto riippuu täysin akun ampeeritunneista ja auton varustuksesta. Varashälytin ajonesto ja keskuslukitus syö yllättävän hyvin virtaa.

  • > Kesto riippuu täysin akun ampeeritunneista ja auton varustuksesta.

    On niissä (saman nimelliskapasiteetin) akuissakin eroja, toiset mm. kestävät paremmin lähes tyhjäksi menoa antaen silti virtaa käynnistymiseen, itsepurkautumisessa on eroja jne..
    Ns. tavallisen lyijyakun sanotaan vaativan täydennyslataus puolen vuoden välein. AGM ja muuta erikoisakut kestävät kauemmin. Eli se voisi suunnilleen olla maksimi aika, ellei auto veisi seistessään sähköä.

    Mutta käytännössä auton sähkölaitteiden lepotilan virrankulutus on varmastikin suurin yksittäinen tekijä kaikissa nykyautoissa.

    Myös lämpötilalla on iso vaikutus. Pakkasella lyijyakun kapasiteetti romahtaa. Lisäksi tyhjentynyt akku voi jäätyä, jolloin siitä yleensä tulee romua. Kovalla pakkasella sanoisin, että akkua pitäisi mielellään ladata parin-kolmen viikon välein.

  • Samaa mieltä edellisen kanssa. Lämpötila on merkittävä tekijä. Kunnon pakkaset saattavat hajottaa akun, jos sitä ei käytä. Kesällä taas seisottamisesta ei juurikaan vahinkoa koidu. Akuissakin on tosin todella paljon eroja. Hinta yleensä korreloi laadun kanssa. Erilaisia akkuja voi katsella vaikka http://www.autonvaraosat.net/ sivuston kautta. Kauppojen sivuila on todella hyvin yleensä myös kerrottu siitä, että miten akkua kuuluu käsitellä.

Suosituimmat aiheet

Lisää aiheita

Uusimmat tapahtumat palvelussa

Aktiivisimmat käyttäjät

Näytä koko lista