Yksi vastaus

Markkinaosuus tarkoittaa yrityksen tai sen tuotteen myynnin osuutta määritellyllä ajanjaksolla verrattuna kaikkien kilpailijoiden yhteenlaskettuun myyntiin. Markkinaosuus mainitaan prosentteina, koko markkinan ollessa luonnollisesti yhteensä 100%.

Markkinaosuutta voidaan mitata myytyjen yksiköiden tai myynnin rahallisen arvon mukaan.

Markkinan arvo voi kasvaa, jolloin voi tapahtua tilanne, että yritys X:llä oli edellisenä vuonna euromääräisenä markkinaosuutena 20% (eli joka viides saman tuoteryhmän myyty tuote oli yrityksen X tuotteita) ja markkinan arvo oli 1 miljardia euroa. Eli yrityksen myynti kyseisellä markkinalla oli 200 miljoonaa euroa.

Seuraavana vuonna yrityksen X markkinaosuus on romahtanut 10 prosenttiin, mutta kokonaismarkkina on kasvanut 3 miljardiin euroon. Näin ollen yritys X menetti 10 prosenttiyksikköä markkinaosuudestaan, mutta sen euromääräinen myynti nousi edellisvuoden 200 miljoonasta seuraavan vuoden 300 miljoonaan euroon.

Lähteet: Wikipedia, yms.
+2

Kommentoi tätä vastausta