-
Mitä CPM tarkoittaa mainostuksissa?
Olen aikeissa mainostaa yritystäni ja monessa paikassa lukee CPM. Tarkoittaako se, että maksan esimerkiksi 5€ jokaisesta tuhannesta sivuklikkauksesta? Vai koskeeko hinta tuhatta mainoksen klikkausta?
2 vastausta
-
CPM = Cost Per Mille (=Thousand)
...eli hinta tuhatta [jotain] kohden.
Verkkomainonnassa CPM tarkoittaa lähes poikkeuksetta hintaa tuhatta mainosnäyttöä kohden. Eli jos ostat mainostajana sivustolta X miljoona mainosnäyttöä hintaan 20 euroa CPM, maksat niistä miljoonasta mainosnäytöstä 20 000 euroa (miljoonassa on "tuhat tuhatta" ja yhden "tuhannen" hinta on 20).
CPM:ää lasketaan myös usein, lähinnä mainostuloilla elävien verkkosivujen toimesta - heidän omaan käyttöönsä - auki tuhatta sivulatausta kohden, eikä siis yksittäistä mainospaikkaa kohden. Helpoimmillaan tämän saa laskettua, kun sivusto selvittää kuukauden aikana tehtyjen sivulatausten määrän (esim. Google Analyticsista) ja sen, kuinka paljon rahaa tuli sivustolle sisään kuukauden aikana ja jakaa nämä luvut keskenään -> saadaan kuukauden ajalta keskimääräinen, tuhatta sivulatausta kohden syntynyt CPM.
CPM on yleisesti luku, johon verkkomedian omistaja muuttaa kaikki mainoskampanjansa sisäisissä laskelmissaan, maksoi mainostaja ne sitten komissioina, klikkauksista tai näytöistä.
Vastaavasti ROI toimii mainostajan näkökulmasta tällaisena "perusarvona", johon kaikki mainontaan pistetty raha voidaan palauttaa takaisin taulukkolaskentaharjoituksissa. -
Tossa laskenta-malleja ja esimerkkejä. http://www.2kmediat.com/nettimarkkinoin...usohjelmat8.asp
Vastaa kysymykseen
Huom! Ethän vastaa pelkällä linkillä. Vaikka vastaus kysymykseen löytyisikin linkin takaa, tiivistä sen sisältö tähän, jotta lukijan ei tarvitse siirtyä toiseen palveluun saadakseen tarkan vastauksen kysymykseensä.