Kysy
  • Miksi ihmiset laittaa ykkösvaihteen silmään auton ollessa pysäköitynä?

    Minkä takia? Jotktu pitävät ykkösvaihteessa tai pakkivaihteessa. Eikös voisi pitää ihan vapaalla?

13 vastausta

  • jos yhtään tietää mitä vaihteet tekee, niin se kytkee moottorin ja renkaiden voimanvälityksen keskenään

    ts. ykkösvaihde toimii tavallaan toisena "käsijarruna", ja auto pysyy paremmin paikallaan kuin pelkällä tavallisella käsijarrulla

    talvella osa tekee niin, ettei käytä käsijarrua ollenkaan, vaan käyttää vaihdetta, koska käsijarru voi jäätyä paikalleen ja siinä onkin kiva aamulla kun meinaa töihin lähteä, huomata ettei auto liiku mihinkään

    ja ainakin autokoulussa minulle opetettiin, että vaihde nimenomaan jätetään ykköselle kun parkkeeraa

  • "Niin ja jos auton keula osoittaa mäessä alaspäin, niin kannatta laittaa pakkivaihde "käsijarruksi". "

    No ei nyt ihan noinkaan. Pakin välityssuhde on joissain autoissa huomattavan paljon "harvempi" kuin ykkösen, eikä siten pidä autoa yhtä hyvin paikallaan. Kannattaa käyttää siis vain sitä ykköstä silloinkin kun nokka osoittaa alamäkeen.

    Esim: http://fin.auto24.ee/new/model.php?id=2964&m=3

  • Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OlliJulle:
    Aatteleppas tilannetta, että auto lähtis valumaan alaspäin, ja pakki pyrkis pyörittään pyöriä koko ajan valumissuuntaa vastaan. Ykkösellä nääs pyörät pyörähtäs eteenpäin. Siispä pakki kumoaisi vaisumman (tosi vähäisen) välityssuhteen vaikutuksen lukitsemalla pyörät käsijarrun beroisesti
    Kun auto alkaa valumaan johonkin, eteen tai taakse ei pakki tai mikään muukaan vaihde todellakaan pyri pyörittämään pyöriä yhtään mihinkään! Pyörät pyrkii pyörimään koska maan vetovoimasta johtuen auto alkaa valumaan mäkeä alaspäin, jolloin pyöreä pyörä pyrkii pyörimään. Auton moottorin vastus, pääasiassa moottorin puristus sylinteritilassa pyrkii jarruttamaan auton voimansiirron kautta tuota pyörimistä. Jarruttava voima riippuu täysin siitä minkä välityssuhteen vaihde sieltä vaihdekepistä on valittuna. Suuri vaihde jarruttaa huonommin kuin pieni. Joissain autoissa (monissa) pakin välitus on "harvempi" kuin ykkösen, jolloin vastustava voima on pienempi. Sillä ei ole hevonkaan väliä mihin nokka osoittaa.

    Käsijarrun käytöstä sanoisin sen, että itse en sitä juurikaan käytä, mutta juuri käyttämättömyys saattaa saada aikaan niitä ei toivottuja ilmiöitä (jäätyminen talvella) josta aiemmin joku mainitsi.

  • Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OlliJulle:
    Huoh... Ethän sä vaan ole tosissasi? Ethän!

    Siis että onko mäkistartti tuttua vai ei?!
    Tää alkaa tuntumaan siltä kuin vastatuuleen kusisi. Tässä oli kyse siitä mikä vaihde kannattaa laittaa päälle pysäköidessään mäkeen.

    Se pakki siinä nyt ei auta mitään. Jos sulla on pakki päällä auto pysäköitynä, moottori sammuksissa ja auto alkaa valumaan mäkeä alaspäin niin moottori pyörii vain väärään suuntaan. Yhtään paremmin se ei pidä sitä mäessä.

    Ja kyllä, mäkistartti, jollaista ei katalysaattoriautolla saa tehdä on myös tuttu. Samaten fysiikan lait, matematiikka ja perusasiat auton tekniikasta ja toiminnasta on kohtuullisen tuttuja.

  • Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OlliJulle:

    Onhan sinulle MÄKISTARTTI tuttu asia. No ykkösellä välityssuhteesta johtuen se olisi lähes mahdotonta (siis jos keula osoittaa mäessä alaspäin), teoriassa kylläkin, mutta pakki päällä jo täysin mahdotonta (siis jos keula osoittaa mäessä alaspäin). Joten kumpi vaihde silmässä toimiikaan silloin paremmin "käsijarruna"


    Huoh... Ethän sä vaan ole tosissasi? Ethän!

  • "Tää alkaa tuntumaan siltä kuin vastatuuleen kusisi. Tässä oli kyse siitä mikä vaihde kannattaa laittaa päälle pysäköidessään mäkeen"

    Niinpä. Teoria ja lait tunnut tuntevan, mutta mites käytäntö? Tiesitkö muuten, että dieselmoottori saattoi tosiaan tiukille joutuessaan pyörähtää käymään takaperin ja täysillä kierroksilla. Sellaista sattui joskus 1950...-60-luvun kuorma-autoissa. Milläs vaihteella olisit sammuttanut takaperin jyräävän moottorin? No nyt mentiin vähän ohi parhaan "käsijarruvaihteen" aiheesta, mutta pidetään vaan jääräpäisesti kiinni omista kannoistamme!

  • Huoh... Ethän sä vaan ole tosissasi? Ethän!

    Siis että onko mäkistartti tuttua vai ei?!

  • Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OlliJulle:
    Niinpä. Teoria ja lait tunnut tuntevan, mutta mites käytäntö? Tiesitkö muuten, että dieselmoottori saattoi tosiaan tiukille joutuessaan pyörähtää käymään takaperin ja täysillä kierroksilla. Sellaista sattui joskus 1950...-60-luvun kuorma-autoissa. Milläs vaihteella olisit sammuttanut takaperin jyräävän moottorin? No nyt mentiin vähän ohi parhaan "käsijarruvaihteen" aiheesta, mutta pidetään vaan jääräpäisesti kiinni omista kannoistamme!
    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:
    Tää alkaa tuntumaan siltä kuin vastatuuleen kusisi.
    Niinhän siinä kävi että kuset tuli kintuille. Yritin ainakin...

  • "No ei nyt ihan noinkaan. Pakin välityssuhde on joissain autoissa huomattavan paljon "harvempi" kuin ykkösen, eikä siten pidä autoa yhtä hyvin paikallaan. Kannattaa käyttää siis vain sitä ykköstä silloinkin kun nokka osoittaa alamäkeen."

    Onhan sinulle MÄKISTARTTI tuttu asia. No ykkösellä välityssuhteesta johtuen se olisi lähes mahdotonta (siis jos keula osoittaa mäessä alaspäin), teoriassa kylläkin, mutta pakki päällä jo täysin mahdotonta (siis jos keula osoittaa mäessä alaspäin). Joten kumpi vaihde silmässä toimiikaan silloin paremmin "käsijarruna"?

  • Mitäs neroja täällä palstalla pyörii olis syytä jättää auto kotiin jos ei tiedä miten se pysyisi paikoillaan kun mäkeen parkkiin laittaa mitäs teette talvella kun on liukasta silloin ei auta käsijarru eikä vaihteet,olen sen itse nähnyt miten se auto valuu vaikka tekisit mitä.Tartteis varmaan perustaa jonkinlainen työryhmä siihenkin asiaan pohtimaan miten sen auton saa pysymään paikoillaan.

  • Aatteleppa ihan ite!

  • Niin ja jos auton keula osoittaa mäessä alaspäin, niin kannatta laittaa pakkivaihde "käsijarruksi".

  • "No ei nyt ihan noinkaan...."
    Aatteleppas tilannetta, että auto lähtis valumaan alaspäin, ja pakki pyrkis pyörittään pyöriä koko ajan valumissuuntaa vastaan. Ykkösellä nääs pyörät pyörähtäs eteenpäin. Siispä pakki kumoaisi vaisumman (tosi vähäisen) välityssuhteen vaikutuksen lukitsemalla pyörät käsijarrun beroisesti.

Suosituimmat aiheet

Lisää aiheita

Uusimmat tapahtumat palvelussa

Aktiivisimmat käyttäjät

Näytä koko lista