Kysy

2 vastausta

  • OpenGL on ohejlmointirajapinta, jonka avulla erilaiset ja eri valmistajien tekemät näytönohjaimet tukevat samoja ohjelmointitapoja ja -funktioita.

    Eli käytännössä OpenGL on avoin vastine Microsoftin DirectX -rajapinnalle, joka sekin on ohjelmointirajapinta.

    Käytännössä siis homma tarkoittaa sitä, että pelit, jne ohjelmoidaan OpenGL-kirjastoon kuuluvia funktioita käyttäen, jolloin kaikki näytönohjaimet, joiden ajurit vain OpenGL:ää tukevat, osaavat ko. peliä pyörittää.

  • OpenGL (Open Graphics Library) on laitteistoriippumaton ohjelmointirajapinta graafisia toimintoja varten. Se koostuu noin 250 eri funktiosta, joita voidaan käyttää monimutkaisten kolmiulotteisten mallien tai yksinkertaisten muotojen piirtämiseen. Sitä käytetään usein videopeliteollisuudessa, jossa se kilpailee Microsoftin Direct3D:n kanssa. OpenGL:ää käytetään myös usein tietokoneavusteisessa suunnittelussa (CAD) ja muissa graafisissa esityksissä.

    Wikipedia auttaa : http://fi.wikipedia.org/wiki/OpenGL

Suosituimmat aiheet

Lisää aiheita

Uusimmat tapahtumat palvelussa

Aktiivisimmat käyttäjät

Näytä koko lista