Kuinka tarkkaa se on auton vanteiden pulttijaon kanssa, entä keskilrengas?
+5
Jako autossani Nissan Almera on 4x100 ja keskiö 59,1 mm(?)
Käykö autooni mikään muu kuten vaikkapa jonkin Toyota Corollan tai Ford Mondeon tai Nissan Primeran, missä taitaa olla aikoinaan 4x112,5? Onko siinä yhtään pelivaraa vai pitää olla just eikä melkein ja sovitetta ei voi käyttää? Entä keskiö, onko pienemmästä suurempaa ja toisinpäin vai ainoastaan suuresta pienemmäksi? Suuri kiitos avusta ja pisteitä sataa!

16 vastausta

Järjestä:aikapisteet
Se pienemmän riesa tie... kun laitat saman mallin vanteet... niissä on eri malleja ja pulttien satuttamisia.
+5

Kommentoi tätä vastausta

Jos vanteen keskireikä on liian suuri keskiöön, väliin saa rengasliikkeestä sopivia soviterenkaita.

Pieni offsetin muutos ei siis ole vaaraksi, vaikka sen muutos aina vaikuttaa ohjauksen herkkyyteen. Offset vaikuttaa myös raideväliin joka saa lain mukaan muuttua vain 30mm. Mutta Pahimmillaan kun vanteen offset muuttuu paljon ja vannetta jollain levityspalalla vielä siirretään ulospäin, voi ohjauksen palautuvuuden ja herkkyyden kanssa tulla ongelmia. Vanteen ja navan väliin laitttava levityspala on suomessa muutenkin laiton.

Mutta keskireiän sovitus palat ovat laillisia kunhan ovat E-hyväksyttyjä ja vanteisiin/autoon sopivia.
http://www.soviterenkaat.fi/
+4

Kommentoi tätä vastausta

Pulttijako on oltava justiinsa sama. Tietysti lähellä olevan jaon keskiöön saa mutta sen kiinnipysymisestä ei voi antaa mitään takeita kun pultin/mutterin kartio ei asetu vanteen kartioon. Pahimmillaan ratas sitten irtoaa moottoritiellä 120 vauhdissa.

Pulttijaon lisäksi vanteen offset olisi hyvä olla se mikä autoon on suositeltu. Ajo-ominaisuudet voi muuten huonontua kurjasti kun ohjaus ei enää palautakkaan rattia suoraan. väärä offset voi pahimmillaan aiheuttaa myös sen että ratista kun otteen löysää, renkaat kääntyy isestään täysin vasemmalle, tai oikealle. Mikä ei myöskään suurissa nopeuksissa ainakaan onnettomuuksia ehkäise.

http://autotarvike.palvelut.ilkka.fi/ti...ja-offset-luku/
+3

Kommentoi tätä vastausta

no 100 ja 98 jako menee kyllä päikseen,eli toistsi ja esim fiat,ja jos ne renkaat nyt vähän offsetin takia heittää niin ei se auto mihinkään karkaile,etenkääs tasaisella tiellä,itseasiassa mitä leveämmäksi mennään,sen parempi,lain rajoissa tietenkin.

Tosin suomenteillä nyt pikkasenkaan leveämpi kumi on ihan perkele ajaa kohtuuttomien urien vuoksi.
0

Kommentoi tätä vastausta

Voihan sitä keskiötä pienemmästäkin yrittää suuremmaksi saada, mutta on sitte aika varmasti paskamainen homma saada se reikä tasasen pyöreeks. Pienemmästä suurempaan ei siis auta mitkään sovittimet, vaan silloin on otettava esmes viila tai pieni hiomalaite käteen ja lähtee hiomaan.
0

Kommentoi tätä vastausta

Täältä löytyy vastaus http://www.autonvanteet.fi
0

Kommentoi tätä vastausta

Vanha juttu, mutta tuota keskiötä voit helposti kokeilla vaikkapa kaljatölkillä ja vessapaperirullalla. Leikkaan ensin kaljatölkistä kansi pois ja kokeile, mahtuuko vessapaperirulla sinne sisään. Huomaat, että mahtuu. Sitten kokeilet toisinpäin - miten käy?
0

Kommentoi tätä vastausta

0

Kommentoi tätä vastausta

Kommentoi tätä vastausta

Kommentoi tätä vastausta

0

Kommentoi tätä vastausta

0

Kommentoi tätä vastausta

Kommentoi tätä vastausta

0

Kommentoi tätä vastausta

Minä ostin viimeviikolla -10 vw touranin ja menin vannekaupoille ja kun vaihdettiin vanteet autoon niin huomasimme että vanhat alut olikin 5x100 jaolla kun piti olla 5x112
Onneksi mitään ei sattunut.
-1

Kommentoi tätä vastausta

Entä keskiö, onko mahdollista pienemmästä suurempaan ja toisinpäin vai ainoastaan suuresta pienemmäksi? Itsellä 59,1, niin voiko sovittimella olla vaikka 62 tai 58?
-7

Kommentoi tätä vastausta