-
Auton vaihteistosta kysymyksiä
Eli askarruttaa muutama asia
1. Liikkuuko auto 1 vaihteella vaikkei kaasua paina? Eli jos on vaikkapa menossa parkkihalliin jaksaako nykyaikainen manuaaliauto nousta ramppia ylös pelkällä 1 vaihteella ilman kytkimen ja kaasun painamista?
2. Jos ei vaihda pienempää vaihdetta vaikkapa 60 vauhdissa pysähtyykö auto "kuin seinään" vai mitä silloin tapahtuu?
3. Miten vaihteistoa kannattaa käyttää niin ettei tule virhevalintoja kun mennään vaihteistossa ylöspäin? Onko oikea tapa "työntää" keppiä halutun vaihteen suuntaan?
9 vastausta
-
Invalidit ja ajotaidottomat ajavat automaateilla. Rattimiehet ajavat manuaalilaatikoilla.
-
1. Jaksaa liikkua, mutta ei kyllä mihinkään jyrkkään ylämäkeen ilman kaasua.
2. 60 vauhdissa autosta riippuen, voi olla ihan fiksua jopa ajaa isoimmalla vaihteella, mutta jos nyt paljon hitaammassa vauhdissa ajat isolla vaihteela, niin järkyttävävää "jyrnytystä" ja nykimistä kunnes hidastuu tarpeeksi ja sammuu, ja silloin toki pysää.
3. No ei sitä keppiä ainakaan vasemmalle kannata kääntää jos vitosta haluat. Eli tietysti 1 vasemmalle ja ylös, 2 vasemmalle ja alas, 3 suoraan ylös, 4 suoraan alas, 5 oikealle ja ylös ja 6 jos on, niin oikealle ja alas. Pakki löytyykin sitten autosta riippuen erinpaikoista -
1. Ei liiku, pitää painaa kaasu pohjaa ja sitte hitaasti nostaa kytkintä
2. Kyllä pysähtyy ja lentää kyydistä
3. Ei. Kannattaa vaan vetää vaihde pois päältä ja sörkästä sattumanvaraiseen suuntaan. Kannattaa käyttää niin paljon voimaa kuin löytyy, että varmana menee vaihde sisään. Ja pakiuksen tullessa ajankohtaiseksi, kannattaa säästää aikaa ja bensaa ja jarruja heittämällä pakki sisään, kun vielä mennään eteenpäin -
1. riippuu siitä,onko autossa mäkilähtöavustinta tms muuta elektronista systeemiä.
2. tarkoitatko jos 100km/ h nopeudesta nostaa jalan kaasulta ja antaa nopeuden hidastua 60km/h? niin silloin jos ei koske kaaupolkimeen ja pidä nopeutta 60 km/h niin vauhti hidastuu edelleen kunnes jossain kävelynopeuden tietämillä liike energia ei enää riitä pitämään autoa liikkeessä kun moottori ei jaksa tyhjäkäynnillä viedä autoa eteenpäin. ja moottori yskäisee ja sammuu. toisin jokin iso diesel kone saattaa jaksaa jurnuttaa isollakin vaihteella juuri ja juuri etiäpäin. mutta auto ei pysähdy " kuin seinään"
3 manuaalilaatikon neljä tai viisi vaihteisen laatikon kuviossa yleensä kun vaihdekeppi on vapaalla ja siihen ei kosketa, niin vaihde 3 on suoraan eteenpäin kuviossa ja vaihde 4 kuviossa taaksepäin. vapaalta keppiä vasempaan laitaan kääntäen ja vasemmalla pitäen vaihde 1 on kuviossa eteenpäin ja vasemmalle keppiä pitäen vaihde 2 kuviossa taaksepäin.
vaihteelta 2 vaihteelle 3 vaihdettaessa keppi työnnetään siis ensin vapaalle ja annetaan palautua keskiasentoon, jonka jälkeen vaihde 3 on kuviossa eteenpäin. -
hanki automaatti niin ei tartte kysellä
-
Valkooko tätä palstaa joku? Tämän kysyjän lääkitys pitäisi tarkistaa.
-
1) tod.näk auto sammuu, ellei kyseessä ole joku traktoriin verrattava työkone jossa vääntöä piisaa ilman kaasuakin
2) auto sammuu myös silloinkin, jos kierrokset menee kovin alas, vaikka nopeutta olisikin se 60kmh, eli pienempi vaihde vaihdetaan silmään (duh)
3) yleensä se vaihdekepin kuvio on sen verran yksinkertainen, että jos siinä tekee virhevalintoja vielä ensimmäisen viikon ajamisen jälkeen, niin ehkä parempi pysyä poissa ratista kokonaan, tai ostaa automaatti-vaihteisen auton -
Kannattaa käydä lääkärissä, jos vielä latamoon huolisivat. Kaikenlaisia idiootteja täällä kyselee olemattomia...
-
Niin jos nostan vaikkapa 100 km/h nopeudessa jalan kaasulta ja en koske kytkimeen tai vaihteistoon niin mitä tapahtuu? Vauhti toki hidastuu mutta entä moottori ja vaihteisto?
Eli lyökö auto jarrut pohjaan kun ei jaksa enää liikkua suuremmalla vaihteella?
Vastaa kysymykseen
Huom! Ethän vastaa pelkällä linkillä. Vaikka vastaus kysymykseen löytyisikin linkin takaa, tiivistä sen sisältö tähän, jotta lukijan ei tarvitse siirtyä toiseen palveluun saadakseen tarkan vastauksen kysymykseensä.