Kysy

6 vastausta

  • Jos tuo on yhtäkkiä alkanut, niin kyllähän tuo vittaisi dna:n vikaan. Laita ensin palautetta sinne operaattorin suuntaan, jos siellä on kaikki ok, niin uudestaan viestiä tänne:)

  • Kun mulla on netti pätkinyt, niin lähes poikkeuksetta vika on ollut reitittimessä, ei operaattorissa. Aja verkko- ja jakamiskeskuksen vienetsinnät läpi ja tsekkaa asetukset.

    Oletko tehnyt pari viikkoa sitten mitään muutoksia koneeseesi? Jos olet, niin voit yrittää palauttaa koneen sen hetkiseen tilaan ja yrittää asentaa epäonnisen ohjelman uudelleen sen jälkeen huolellisemmin.

    Toisaalta, kun kyse on DNA:sta, niin ei olisi ihme, jos vika olisikin siellä. Meiltä meni kerran netti, kun taloyhtiön remppaa tehnyt kaivuriukko kuopaisi kaapelin poikki. Yleensä operaattoriviat eivät ole sellaisia, että pari minuuttia toimii, sitten taas ei.

  • En tiedä käytätkö nettiä WLAN:illa vai ilman, mutta tässä näin mutu-pohjalla vastaus:

    Noh, aloitetaan näin puhtaasti: Pätkimiset harvoin johtuu itse koneesta. Tarkistit johdot, välityspalvelimet pois, DNS-haku automaattiseksi, myös IP ja jne.. (DNA:n sivuilla saattaa olla omat asetukset sille liittymälle).

    Puhelinjohto ei saa olla pitkä, eli siis seinästä modeemiin. max sellaiset 2,5 metriä. RJ-45 eli se itse kaapeli modeemista tietokoneisiin saa olla pitkä.

    Kun nuo on tarkistettu, eikä ole löydetty mitään vikaa itse johdoista yms. niin siirrytään modeemiin. Kun datailet yms. ja netti pätkäsee, niin säilyykö ADSL/DSL tai internet valo modeemissa?

    Modeemin resetointi eli asetusten nollaus on hyvä tehdä. Koska tuo on telewellin modeemi, luultavasti tämäkin toimii http://192.168.0.254/adsl_diag.asp Tuo tekee testin telewellin modeemeille ja antaa tuloksen. Jos siellä on esimerkiksi jossain kohdassa virheitä, niin vika voi olla ISP:ssä, mutta voi olla myös omassa modeemissa.

  • Vastauksia / tarkennuksia:
    - Vikaa esiintyy sekä WLAN-yhteydellä että kaapelilla.
    - Kun yhteys menee poikki sammuu reitittimestä DSL ja Internet valot (muut valot normaalisti päällä). Tämän jälkeen reititin ottaa yhteyden uudestaan, ja DSL ja Internet valot syttyvät uudelleen.

    Minkälaisia virheitä reitittimen järjestelmälokista pitäisi etsiä?
    25.12.2011 aamuyöllä löytyy melkoisesti "DHCP client: Sending renew.." merkintöjä.
    ja 24.12.2011 (alkuperäisen viestin kirjoittamisen aikoihin) taas löytyy:
    >DHCP SERVER: DHCPDISCOVER
    >DHCP SERVER: DHCP offer
    >DHCP SERVER: DHCP request
    >DHCP SERVER: DHCP ack
    >DHCP SERVER: DHCP release from

  • Hei, kiitos tarkennuksista.

    Olet siis luultavasti tarkistanut omat tietokoneet, johdot yms. ettei niissä ole vikaa? Ja katsonut ettei puhelinjohto ole n 2,5 metriä pidempi?

    Sen jälkeen mene osoitteeseen http://192.168.0.254 eli modeemin hallintaan. Käyttäjätunnus/salasana on usein admin/admin (oletuksena). Sen jälkeen katso mitä on laitettu modeemiin nimipalvelimiksi (DNS). Eli jos on telewellin modeemi, niin suurin piirtein näin joudut mennä: Asetukset --> Ulkoverkko (WAN) --> Ulkoverkon profiili.

    Siellä on tällainen kohta: Haetaan nimipalvelin tiedot [x] automaattinen. Voitkin kokeilla ihan näin testiksi mitä tapahtuu, jos laitat ruksin pois tuosta, ja laitat ensisijaiseksi 8.8.8.8 ja toissijaiseksi 8.8.4.4 Sitten "Talleta/muuta/poista" ja kun se on tallentanut (lataa hetken) niin sitten alhaalta "Tallenna asetukset" ja taas "Talleta".

    8.8.8.8 ja 8.8.4.4 on Googlen nimipalvelimet, joita voi avoimesti käyttää. Ne toimii aina välillä operaattorin nimipalvelimia paremmin. Voit pitää näin väliaikaisesti kunnes tarkemmin vian syy selviää. Jos tämä ei auta, postaile uusiksi niin missä vika.

  • Vaihdoin reitittimen käyttämään Googlen nimipalvelimia ja nyt on netti toiminut kaksi päivää ongelmitta. Eli ilmeisesti oli jotain häikkää DNA:n nimipalvelimien kanssa…

Suosituimmat aiheet

Lisää aiheita

Uusimmat tapahtumat palvelussa

Aktiivisimmat käyttäjät

Näytä koko lista