-
Miten voi auton pitkät toimia, muttei lyhyet ajovalot?
Autoni on Nissan Almera ja toinen ajovaloista on pimeänä. Umpiossa on tasan kaksi polttimoa, seisontavalo ja ajovalo eli H4. Miten se voi toimia muka pitkänä, jos lyhyenä ei yhtään. Eikö se olekaan loppuunpalanut vai antaako akku siihen enemmän virtaa ja täten pakottaa toimimaan vai miten on mahdollista. Mitä polttimossa tapahtuu vaihtaessa pitkiksi?
7 vastausta
-
Toisin kuin esim. H1 ja H7:ssa, H4:ssä on kaksi hehkulankaa, toinen pitkille, toinen lyhyille. Langat yleensä näkeekin helposti, kun katsoo polttimoa kädessään. Lyhyiden valojen langan alla voi olla valokuviota rajaava "kuppi". H4 kannassa on kolme kontaktia, kummallekin langalle yksi oma ja kolmas molemmille langoille yhteinen.
Tieliikennekäyttöön hyväksytyn H4:n nimellisteho lyhyiden hehkulangalle on 55 W ja pitkien langalle 65 W, joten pitkille menee hieman suurempi virta kuin lyhyille. Molemmat langat eivät käsittääkseni saisi palaa samaan aikaan, koska lämpötila kasvaa silloin nopeasti liian suureksi. Ne kyllä saa molemmat esim. akkulaturilla kokeiltaessa syttymään yhtäaikaankin.
Tietysti vika voisi olla myös vaikka johdoissa tai releessä, joka valot kytkee päälle. -
Ja koska lyhyiä valoja käytetään enemmän aikaa kuin pitkiä, H4-hehkujen lyhyiden valojen lanka usein palaa poikki kauan ennen kuin pitkien.
Siksi pitkät toimii, mutta lyhyet ei -
Lain mukaan lähivalot saavat palaa yhtä aikaa kaukovalojen kanssa. Kunhan valovoimakkuus pysyy jonkin säännön rajoissa.
Mutta kuten wipe jo kertoikin, lämpöä tulee niin pajon H4 hehkuissa, että niiden käyttöikä kyllä lyhenee huomattavasti.
Yhtäaikaa käyettynä ei myöskään saa valaisuun käytännössä mitään etua. Suuri lähellä oleva lähivaloilla valaistu alue ja hämärämpi kaukovalojen valaisema alue aiheuttaa silmän näkökyvylle vaikeuksia. Kun silmän on hankalaa sopeutua näkemään yhtä aikaa valoisaa ja hämärää. Tästä syystä tarpeeton sumuvalojen käytökin on enemmän haitaksi kuin hyödyksi.
Lähivaloja ja sumuvaloja parempi vaihtoehto on laittaa kunnolliset lisäkaukovalot, jotka lisäävät sitä valoa sinne kauas, minne niiden pitääkin sitä lisätä. -
Kiitos hienoista vastauksista. Velipoika sai edellisessä autossa eli Mazda 323:ssa loistoidean, mutta kalliin toteuttaa. En muista tarkkaan, mutta kun kytkimestä kääntää ajovalojen ja pitkien puoleen väliin, kuten edellä kerrottiin, sai palamaan molemmat. Ihme, että vielä siihen aikaan, kun umpiot olivat lasia, ne kestivät kuumuuden, en vaan tiedä, paljonko käyttötunteja tuli tällä idealle. En suosittele kenellekään, jollei auto ole juuri matkalla paaliin, niin aika sama.
-
Olettaisin, että puolivalon sulake on palanut. Ainakin se kannattaa testata uudella sulakkeella.
-
Taitaaa vika löytyä valoreleestä siellä kuljettaja vasemman jalan luota muovin takaa oven etupuollta ,puukolla kuori aiki ja silmällä näkee mistä on juotos auki ei muutakun kolvia ja taas pelittää näi ainakin omassani.
-
Höh
Vastaa kysymykseen
Huom! Ethän vastaa pelkällä linkillä. Vaikka vastaus kysymykseen löytyisikin linkin takaa, tiivistä sen sisältö tähän, jotta lukijan ei tarvitse siirtyä toiseen palveluun saadakseen tarkan vastauksen kysymykseensä.