Kysy
  • Takuu umpeutu äskettäin, mitkä ovat oikeuteni?

    topfield digiboxilla meni takuu(2v) umpeen noin kuukausi sitten. Nyt tämä härpäke alkoi temppuilemaan. Onko minulla oikeus vielä saada se takuuseen?
    Ei enää suostu näyttämään tallennettuja ohjelmia. Herjaa joko oikeuksista tai kuva on pixelimössöä. Päivitetty on, alustettu, tehdasasetukset palautettu ja ei toimi siltikään.

    digiboxi kuluttaja takuu topfield

Yksi vastaus

  • Suomessa kuluttajansuojalainsäädäntö kattaa viallisen tuotteen oikeudet aika kattavasti -- takuuta ei yleensä edes tarvita, se on vain myyjän/maahantuojan/valmistajan tarjoama "laajennus" lainmukaiselle kuluttajansuojalle.

    Lainataan esimerkkicasea Kuluttajaviraston sivuilta:

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kuluttajavirasto:
    Voinko valittaa jääkaapin pakastinlokeron toimimattomuudesta kauppaan, kun takuuaika on päättynyt?

    Kuluttajansuojalain mukaan myyjä vastaa tuotteen virheistä myös takuuajan päätyttyä tai silloinkin, kun tuotteelle ei ole annettu takuuta lainkaan. Takuu on vain myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Siten myös sellaisista virheistä, jotka ilmenevät vasta takuuajan päätyttyä, voi valittaa. Näyttövelvollisuus siitä, että tavarassa on virhe, eikä sitä esimerkiksi ole käytetty käyttöohjeiden vastaisesti, on takuuajan päättymisen jälkeen ostajalla. Kaikki viat eivät välttämättä ole kuluttajansuojalain tarkoittamia virheitä. Toisaalta virhe tarkoittaa muutakin kuin teknistä vikaa, esimerkiksi sitä, että tuote ei vastaa sovittua tai annettuja tietoja, se ei sovellu käyttötarkoitukseensa, sen kestoikä on lyhyempi kuin perustellusti voi odottaa tai sen käyttö- ja hoito-ohjeet ovat puutteelliset.
    Käytännössä jos ostamasi tuote menee sinustariippumattomista syistä rikki (valmistusvika) laitteen "oletetun eliniän" aikana, oli takuuta voimassa tai ei, on myyjä velvollinen joko

    a) korjaamaan tuotteen

    b) antamaan tilalle vastaavan tuotteen (jos digiboksisi on 2v vanha, myyjä voi antaa tilalle 2v wanhan käytetyn, mutta toimivan digiboksin -- uutta ei tarvitse antaa)

    tai

    c) Korvaamaan tuotteen ostohinnan, vähennettynä sen tähän mennessä täyteen tulleella käyttöiällä

    ..ja yksi huomio myös on se, että sinun ei tarvitse pystyä todistamaan että olet ostanut sen heiltä, vaan heidän pitää pystyä todistamaan, että et ole ostanut sitä heiltä.

    Myös se kannattaa huomata, että myyjä ei voi vierittää vastuuta eteenpäin esim. maahantuojalle tai valmistajalle, vaan ainoa taho, jonka kanssa sinun tarvitsee asioida, on myyjä.

    Kovin moni lafka Suomessa ei vain tiedä mitään kuluttajan oikeuksista, joten noista voi joutua tappelemaan, vaikka ne ihan selvät ovatkin.

    Pari kätevää lisälinkkiä:

    Viallinen tuote
    Virheen hyvitys

Suosituimmat aiheet

Lisää aiheita

Uusimmat tapahtumat palvelussa

Aktiivisimmat käyttäjät

Näytä koko lista